RADY, TIPY, NÁVODY PRO ÚSPĚCH V PODNIKÁNÍ

Otevíráme! Jak získat první zákazníky a pak jejich počet násobit?

Vedle strašáka „byrokracie“ je toto druhý velký otazník, který lze docela lehce odstranit. Stačí trochu selského rozumu a citu pro obchod. V dnešním blogu zkusím poradit tak, aby si z toho mohl vybrat to své skoro každý.

Jsme v situaci, kdy máte již připravený nějaký produkt či službu a chcete s nimi vstoupit na trh. Vstoupit na trh jednoduše znamená to pomyslné hokynářské rozložení stánku, vystavení zboží a vyvěšení cedule „tady jsem, kupujte“.

Směňování zboží bylo, je a bude vždy o tom uchopit správného zákazníka a provést ho po „cestě zákazníka“ až k Vaší pokladně. A je jedno, jestli to děláte na trhu pod kaštany, nebo na celosvětovém tržišti zvaném internet. Případně kombinujete několik prodejních kanálů.

Cesta zákazníka je vždy stejná. Vědět – Věřit – Svěřit/Koupit – Doporučit.

V dalších blozích toto rozebírám více, ale nyní nám stačí vědět, že aby zákazník u nás nakoupil, musí nás v první řadě znát. Musí o nás vědět. Následně si nás musí oťukat natolik, aby nám věřil a to nakonec věřil natolik, že nám i svěří svůj problém, svoji starost, kterou mu můžeme vyřešit tím, že mu na tu starost prodáme řešení. Koupí si vyřešení problému. Čím kvalitnější řešení to bude (produkt, služba), tím bude spokojenější a nadšenější a rád nás doporučí dalším, kteří řeší stejný či podobný problém.

A u těch prvních dvou kroků bych začal. Ty jsou právě z hlediska obchodu klíčové. Musíte začít řešit vědět a věřit.

A kdo o Vašem produktu/službě ví nejvíce a kdo Vám nejvíce věří?

Přeci rodina… Přátelé a známí!

U nich když začnete, budete to mít na začátek podstatně jednodušší, než chytat za rukáv nějakého pomyslného zákazníka bez tváře a podoby. Odpadá Vám ta práce s prolomením nedůvěry.

Dobré je, že rodina a přátelé jsou většinou již „namočeni“ do přípravy Vašeho produktu a tudíž o něm leccos vědí. Jsou tak trochu „přednakoupeni“. Vědí, co to obnáší, kolik nákladů to stojí a že ta cena na úvod je více než dobrá.

Vřele tuto komunitu doporučuji, odpilotovat svůj produkt na nich. Pomohou Vám doladit nedokonalosti, poskytnou upřímnou zpětnou vazbu, aniž by Vám to zranilo budovatelské nadšení. Navíc úvodní porodní bolesti a nedokonalosti zůstanou doma pod pokličkou. Až půjdete za méně známými a méně tolerantními zákazníky, bude to už odladěné  a perfektní.

Na tomto segmentu si můžete udělat svůj první GO/NoGO tallgate. Pokud se Vám nepovede nabídnout a prodat v tomto segmentu, který Vás zná, věří Vám a  fandí, musíte se vrátit na začátek. Něco v designování produktu je špatně. Něco lidem nevyhovuje. Někde je stopka. Závora na cestě.

Pokud projdete přes tento základní kontrolní bod, gratuluji, splnili jste podmínku nutnou pro vstup na drsnější trh méně známých zákazníků. Zdá se, že máte životaschopný produkt, který pomáhá a slouží ostatním natolik, že jsou ochotni za to zaplatit.

Začínáte více pracovat na rozšíření klientely a získání správných zákazníků, díky kterým bude Vaše podnikání radost. Budujete svůj pomyslný trychtýř s hrdlem u dveří Vaší provozovny a vysíláte do světa své „obchodní lodě“ v podobě inzerátů, reklamy, vysvětlování atd.

Doporučuji tento postup:

  1. Nechat si vytvořit svojí základní webovou vizitku. Nejlépe na wordpressu a nejlépe někým trochu zkušeným, který Vám pak vše předá a budete si schopni věci administrovat a doplňovat kdykoli sami, jako když upravujete věci ve wordu.
  2. Vytvořit si „firemní“ profil na sociálních síťích a propojit ho s Vaší webovou stránkou, kde budete mít také nějaký nástroj plošné komunikace typu Blog.
  3. Ve stejném grafickém duchu si nechat natisknout letáčky, kde jednoduše Vašim potenciálním zákazníkům řeknete, kdo jste, co děláte a s čím jim umíte pomoci. Když přidáte nějaké „zaváděcí zvýhodnění“, nebude to na škodu.
  4. Pokud máte nějakou fyzickou provozovnu typu restaurace, bar, penzion, fitko, prodejna, studio, kancelář, dílna i ta oslovuje a získává zákazníky a proto musí být v jednom učesaném stylu.
  5. Přihlašte se do komunit na sociálních sítích, do inzertních skupin a tam sledujte, jestli nemůžete někomu pomoci. Ta asymetrie informací je hrozná. Jedni nabízejí pomoc, druzí hledají tu samou pomoc , ale nějak se nepochopitelně nemohou vzájemně najít, byť kolem sebe chodí léta.
  6. Udělejte Grand Opening a pozvěte na něj nejdříve rodinu, své přátelé a lidi z okolí provozovny (sousedy, kolegy atd.) Dejte jim možnost a zvýhodnění pozvat příště na „ochutnávku“ jejich rodiny a přátele. Zkuste si i za cenu nižších příjmů do pokladny udržet ten prvotní traffic, protože „lidi táhou lidi“ a tam kde to žije, tam začínají chodit i další lidé.
  7. Když se povede udržet klientelu, vše si ještě doladíte k dokonalosti, můžete následně uveřejnit článek v místním tisku, nebo reklamu, která by o Vás dala vědět o kousek širší veřejnosti. Protahujete trychtýř.
  8. Snažte se od počátku vhodně získávat kontakt na zákazníka, abyste s ním měli nějakou pupeční šňůru a mohli s ním následně komunikovat a postupně za něj přebírat jeho starosti a pomáhat mu. Je přirozené, že když si lidé pomáhají, mají spolu dobré vztahy. Kde není vztah, tam není obchod.

To jsou ty nejlepší první krůčky. Postupně i s využitím databáze klientelu nabalovat jako sněhovou kouli.

Pokud chcete mít spokojené a radostné podnikání, je důležité hned v počátku si definovat svého Avatara (tedy svého ideálního zákazníka), svého B-udoucího zákazníka a také bohužel svého Z-bavit se zákazníka. Jak na to a proč to udělat budu rozebírat v dalších blozích, nebo je to již nyní v eBooku a cyklu rad, které jsou volně ke stažení.

Jak  o sobě dáváte vědět Vy? Co se Vám osvědčilo?

Vybudujte si také úspěšnou firmu, která vás bude bavit a vydělávat více peněz, než potřebujete.

Chtěli byste mít svojí vlastní dobře fungující firmu? Nebo firmu již máte, ale je to spíš takové svobodnější a výnosnější chození do práce? Nyní máte možnost Vaše sny uskutečnit a navíc je posunout úplně na jiný level. Zařadit se do první ligy podnikání. Začít hned od začátku dělat správné věci správným způsobem. Vytvořit si pevné pilíře svého budoucího impéria, na kterých následně vystavíte dobře fungující promazaný stroj na spokojené zákazníky, rostoucí zisky a více času pro sebe a své blízké. Během několika následujících měsíců se Vaše sny mohou splnit.

Více informací
Jarda Chalupský
Jarda Chalupský
Vizionář, podnikatel a expert na řízení kvality six sigma.

Z malého jihočeského městečka se jako první Čech dostal do prestižní organizace interního auditu General Electric v USA, kde pracoval pro legendárního Jacka Welche na projektech zlepšování byznys procesů a zavádění změny. Následně si založil vlastní konzultingovou společnost, aby mohl získané know-how předávat také šikovným firmám v Čechách a na Slovensku. V současnosti rozvíjí své dvě úspěšné milionové firmy a detailní návod, jak spolehlivě na to, předává dalším.

Komentáře