Tržní! Tedy takovou, aby se Vámi nabízené produkty zobchodovaly a Vy jste byli spokojení. Tím jsme se ale posunuli jen o krůček. O uvědomění, že směňujeme na volném trhu, tzn. my musíme být spokojeni s tržbami, respektive utrženým ziskem, a protistrana musí být spokojena s tím, co za své peníze dostala.
To znamená profitabilní vyřešení nějakého problému, uspokojení nějaké potřeby. Ideálně, když dokážete za danou cenu prodat všechny nabízené produkty. Buď úplně, nebo za určité období, nejčastěji za měsíc. To, co za tu cenu utržíte, musí na měsíční bázi převýšit to, co vynaložíte o tolik, že se Vám to vyplatí dělat a bude Vás to motivovat v podnikatelské činnosti pokračovat.
U nového produktu či služby je namíchání ceny docela alchymie.
Doporučuji zkusit tento recept:
Pár dodatečných rad, na co je dobré také pamatovat:
Z mé poradenské praxe vím, že nejtěžší bývá umět si říci o více peněz. Nasadit cenu výše, aby tam byl dostatečný prostor pro následnou zákaznickou péči a budování dobrých dlouhodobých vztahů se zákazníky. Souvisí to s tím, že my tolik nevidíme hodnotu našeho produktu a služeb. Bagatelizujeme jí. Přece to není žádná díra do světa… To přeci nebylo tak těžké, stačil nápad a pár zlepšení…
Pokud máte sklony k tomu se cenově nedoceňovat, zkuste vyzkoušet tuto radu…
Na vlastní kůži vyzkoušejte konkurenci. Mějte ten přímý zážitek. Pak se podívejte na svůj produkt či službu očima zákazníka s jeho pocitem a touhami a uvědomte si, co mu všechno Váš produkt řeší. Co mu přináší a jakou hodnotu v jeho očích má. Pokud o této hodnotě budete nakonec přesvědčeni, lépe se Vám bude v marketingu vysvětlovat a budete si moci říci o vyšší cenu.
Na závěr zmíním důležitý rys Vašeho produktu a tím je cenová elasticita poptávky po něm. O co jde? Jde o vztah či zákonitost, která říká, o kolik se sníží poptávka po daném produktu, když se cena zvýší o jednotku. Nebo naopak, o kolik se zvýší poptávané množství produktu, když se jeho jednotková cena sníží o jednotku. Asi tušíte, že jsou produkty s poptávkou velmi elastickou jako např. poptávka po tuctové pet lahvi Coca-Coly (když se zvýší cena, tu samou lahev koupíte vedle levněji v akci, když se zvýší násobně, přestanete ji kupovat a nahradíte substitutem např Kofolou) a s poptávkou téměř neelastickou jako např. ošetření u Vašeho oblíbeného zubaře. (Pokud si za to neřekne ruku a nohu, tak jste ochotni za bezbolestné ošetření zaplatit cokoli. O to víc, pokud jde třeba o Vaše děti. Naopak, pokud sníží cenu třeba i na polovinu, asi si jednou tolik lidí nepřiběhne nechat vyvrtat zuby stylem „no neber to za ty peníze 🙂
A dobře asi tušíte, snažte se přicházet s velmi potřebnými produkty a vytvořit si u nich neelastickou poptávku.
Tedy aby ochota lidí vyměnit Vás a Vaše produkty za jiné byla co nejmenší.
Napadá Vás jak to udělat?
Pár tipů jsme dali do Cyklu 52 Rad a tipů pro Váš úspěch v podnikání, který je Vám zdarma také k dispozici. Více zde https://www.chalupsky.cz/pro-vas-uspech/
Chtěli byste mít svojí vlastní dobře fungující firmu? Nebo firmu již máte, ale je to spíš takové svobodnější a výnosnější chození do práce? Nyní máte možnost Vaše sny uskutečnit a navíc je posunout úplně na jiný level. Zařadit se do první ligy podnikání. Začít hned od začátku dělat správné věci správným způsobem. Vytvořit si pevné pilíře svého budoucího impéria, na kterých následně vystavíte dobře fungující promazaný stroj na spokojené zákazníky, rostoucí zisky a více času pro sebe a své blízké. Během několika následujících měsíců se Vaše sny mohou splnit.
Z malého jihočeského městečka se jako první Čech dostal do prestižní organizace interního auditu General Electric v USA, kde pracoval pro legendárního Jacka Welche na projektech zlepšování byznys procesů a zavádění změny. Následně si založil vlastní konzultingovou společnost, aby mohl získané know-how předávat také šikovným firmám v Čechách a na Slovensku. V současnosti rozvíjí své dvě úspěšné milionové firmy a detailní návod, jak spolehlivě na to, předává dalším.