RADY, TIPY, NÁVODY PRO ÚSPĚCH V PODNIKÁNÍ

Jak financovat rozjezd firmy?

Častý dotaz, na který odpovídám. A zatím jsem stále nezměnil názor. Moje zkušenost je, že nejvíce úspěchů zaznamenávají podnikatelské záměry, které jsou financované z vlastních zdrojů. Třeba i skromných.

Mám nápad, myšlenku, vizi, která nějakou dobu zraje, utvrzuji se v ní, zjišťuji si více a více informací, které můj záměr potvrzují či vyvrací… To vše zabere nějaký čas. V průběhu tohoto času, mám možnost střádat a kumulovat úspory, abych je mohl použít na realizaci svého snu. Když mluvím o vlastních zdrojích, mám tím na mysli i zdroje z rodiny a případně nejbližších přátel, protože je tím do svého plánu zasvětím a oni pak mají také důvod pomáhat mi a podporovat celé snažení.

Nejdůležitějším prvkem však je, že ty peníze jsou moje, musel jsem si je vydělat, odložit spotřebu a spořením si z nich vytvořit investiční kapitál. Mám k nim vztah, vím, jak lehko či těžko jsem je dával dohromady, a proto pak vše posuzuji a připravuji pečlivěji. Nejsou to pro mne jen číslíčka.

To je největší výhoda vlastních peněz v podnikání. Nemáte starosti s upomínkami třetích stran, že nedostaly svou pravidelnou platbu, pracujete na svém a získali jste pár dobrých zaangažovaných lidí do začátku.

Před pár lety jsem ještě říkal, že na rozjezd slušného podnikání stačí 100 až 200 tisíc Kč. Dnes říkám, že peníze nejsou téměř potřeba. Díky technologiím, propojenosti světa a sociální komunikaci je dnes opravdu hlavní zaměřit se jen na nějakou klíčovou potřebu dostatečného počtu lidí, kteří jsou ochotni za ni zaplatit a můžete začít i s pár stovkami investice. Záleží totiž jen na Vás, jak velké si to uděláte, a jak rozumně, či pompézně, budete chtít začít. Jaká bude Vaše strategie vstupu na trh…

Zapíchat špendlíčky do mapy, kde všude budou moje pobočky je snadné, ale hůře se to pak realizuje s dobrými čísly ve výsledovce.  Dva tři roky krvácet, abyste zaujali určitý podíl na trhu, oslabili konkurenci a pak teprve začali vymýšlet, kde a jak začne finančně fungovat ten byznys model, si mohou dovolit jen velké firmy, kterým se to né vždy povede a spíš jsme svědky, že dusí ostatní a pak se s holým zadkem odporoučí jinam.

I tam dělají rozhodnutí lidé. Mají sice oproti Vám k dispozici haldy peněz, ale daleko více svázané ruce a pohyb na trhu s tím molochem a pravidly za sebou. Tak jak se může zdát stotisícový měsíční zisk ponásobený 50ti pobočkami zajímavý, tak věřte, že to samé platí opačně. Stotisícová měsíční ztráta krát 50 bolí hodně.  A hůř se s tím něco plošně dělá. Kupecké počty jsou neúprosné  a platí všude. Ve velkém i v malém.

Nejsem ani velký příznivec takových těch obývákových StartUpů na webu, kdy si tam jeden pološílenec něco týdny šmudlí, láme investory, aby mu dali miliony na to, aby mohl šmudlit dál, ale za královský honorář s tím, že pak se to prodá nejlépe Googlu a nejlépe za miliardu. Ano, znám příběhy, kdy se to povedlo, ale je to podobné jako v Henryho loterii.

Já doporučuji mít oči otevřené, naučit se cítit potřeby lidí kolem sebe, chvíli pracovat na svém nápadu, dávat si dohromady vstupní kapitál a začít v menším tak, jak jsem to schopen ufinancovat z vlastních prostředků, odpilotovat si správnost a životaschopnost podnikatelského záměru a pak to začít rozvíjet. Jakmile si na sebe bude firma schopna vydělat, lze pak po této vývojové „generaci nula“ začít uvažovat o rozvoji a o oslovení potenciálních investorů, kteří by Vám do rozvoje vložili externí prostředky výměnou, za nějaké zhodnocení. Podíl na zisku, nebo úroky atp. V úvodních letech se však snažte mít stále Váš podnikatelský projekt plně pod svou kontrolou, bez kompromisů. Je lepší se radit, než si nechat říkat, co a jak se má dělat, protože v tom má někdo další také peníze.

Málo peněz na začátek je skvělý bič na šetrné zacházení ve smyslu „dvakrát měř, jednou řež“.

Jakmile Váš nápad bude fungovat v malém, je velká šance ho pak vyrolovat ven v daleko větší podobě, pokud to bude stále záměr, a také se budou lépe shánět externí zdroje financování, když už máte historii, reálná čísla v účetních knihách a dobré úvodní renomé poctivé, snaživé a oblíbené firmy.

Těm, co chtějí zkusit podnikat s kapitálem v řádu stokorun či tisícikorun, nebo začít při stávajícím zaměstnání doporučím začít ve službách. Investujte svůj um, své know how, svoji šikovnost, své ruce, srdce a mozek a od toho začněte. Prodávejte svou práci a pomoc druhým. Nemusíte investovat tolik do vstupů, jako je nákup zboží, materiálu, vybavení, strojního zařízení atd. To může přijít později  v rámci automatizace a rozšiřování.

Je to v podstatě to, co říká Zdenek Pohlerich, nevysiluj se supermoderní kuchyní z nerezu plnou robotů, vychytávek a natřískaným menu. Sleduj chvíli ty lidi kolem, co chtějí a to jim dej. Jinak… s noblesou, s atmosférou, se zážitkem… Dvě tři jednoduchý chutný jídla, aby si na konci oblízli prsty a je vyhráno. Dělej to takhle nějakou dobu a pak začni přemýšlet teprve o výměně hrnců za nerez.

Externí zdroje, tedy cizí peníze, bych doporučoval zapojovat do podnikání až tak po dvou třech letech podnikání a to raději ještě jen ve formě určitého polštáře typu provozní kontokorent, kdy Vám banka povolí ke svému provoznímu účtu čerpat prostředky do mínusu. To je dobré využít třeba sezonně na nákup obrátkového zboží a zásob, které Vám okamžitě půjčené peníze vydělají a zhodnotí natolik, abyste je mohli bez potíží na účtu zase dorovnat a zbavit se úroků za takto vypůjčené peníze. Výhodou je, že máte rámec a nemusíte pokaždé o prostředky žádat, když je zrovna příležitost je dostatečně zhodnotit. Dobrý zákazník udělá velkou objednávku, je potřeba se předzásobit na sezonu atp. Tyto prostředky by měly být investicí do zisku. Nepoužívejte je na látání děr, nepůjčujte si na mzdy, nevytloukejte jimi klín klínem. To je cesta do pekel, takové peníze jen spálíte a nic nepřinesou, aby se rychle otočily s dostatečným ziskem.

Stejně tak zapomeňte na dotace a jiné finanční steroidy. To jsou ďáblovy dukáty. Cílem je Vás ovládat, nařizovat Vám, mít Vás pod kontrolou a na vodítku. Tyto peníze Vám křiví Váš podnikatelský záměr a vizi. Dotace jsou pro ty, co v tom nafukování položek umí chodit tak, aby jim bez práce zůstalo co nejvíc, bez ohledu na to, zda jim samotné podnikání funguje nebo ne. Je to jako kdybyste si chtěli dokázat, že umíte lyžovat a uspět na olympiádě a soupeři spolu s diváky se Vám museli složit na nejlepší lyže a nechali Vás startovat o kus bliž k cíli. Bavil by Vás takový úspěch? Jak by Vás mezi sebe ostatní přijali? Sedli by si s Vámi ráno na snídani? Měli by k Vám úctu? Asi ne.

Všichni vědí, že jakmile steroidy vyprchají, bude z Vás ještě větší looser, než před tím. Navíc nevíte, kdy se co změní a jedním škrtem pera či změnou podmínek Vám přiletí noční můra.

To není Vaše cesta. Vy chcete stavět na dobrých základech a poctivě.

Pokud budete potřebovat větší externí zdroje typu investice do firmy, pak by to mělo být do rozvoje, do efektivity a větší rentability. Do snižování nákladů v podobě automatizace, nebo restrukturalizace nákladů, kdy např. nájmy proměníte ve splátky úvěru do vlastní nemovitosti, kde budete mít provozovny a tím pádem investujete do aktiv, které se Vám zhodnocují. Ideálním jsou právě bankovní úvěry či půjčky. Celé to však musí dávat ekonomický smysl a protože se bude jednat zhruba o pátý šestý rok podnikání, pak už Váš záměr bude podepřen i solidními daty, trendy a minimálním rizikem nějaké pohromy. Nikdy neinvestujte cizí smluvní zdroje do spotřeby, nebo jak já rád říkám, do „děr do peněženky“.  Nepořizujte si lisovací stroj, když pak neutáhnete účty za elektřinu. Investujte vždy jen do provozně ufinancovatelných hodnotných aktiv.

Abychom to povídání o financích moc nerozkošatili, shrňme si základní body:

  1. Začněte se svými vlastními prostředky, ať jsou velké jakkoli. Podle toho tomu přizpůsobte začátek (Jak a v čem začít nejlépe podnikat do hloubky rozebírám v eBooku Vaše Milionová Firma)
  2. Máte-li omezené vstupní prostředky, začněte poskytováním služeb.
  3. První externí zdroje typu kontokorent investujte do rychloobrátkového zhodnocení, do zboží, zásob, nedokončené výroby.
  4. Větší externí kapitál zvažujte až tak po 5ti letech podnikání, kdy bude firma stabilní a investujte ho do růstu firmy nebo restrukturalizace nákladů s cílem zvyšovat hodnotu aktiv.
  5. Ruce pryč od dotací! Pokud to neumíte bez „milodarů“ postavit podnikání na zdravých základech, raději ať se to ukáže hned, než později, pak by to bylo násobně bolestivější. Otřepete se, pofoukáte odřená kolena a fungujete dál. Bez ruky a bez nohy je to ale daleko horší.

Jaké máte Vy zkušenosti s financováním rozjezdu podnikání?

Vybudujte si také úspěšnou firmu, která vás bude bavit a vydělávat více peněz, než potřebujete.

Chtěli byste mít svojí vlastní dobře fungující firmu? Nebo firmu již máte, ale je to spíš takové svobodnější a výnosnější chození do práce? Nyní máte možnost Vaše sny uskutečnit a navíc je posunout úplně na jiný level. Zařadit se do první ligy podnikání. Začít hned od začátku dělat správné věci správným způsobem. Vytvořit si pevné pilíře svého budoucího impéria, na kterých následně vystavíte dobře fungující promazaný stroj na spokojené zákazníky, rostoucí zisky a více času pro sebe a své blízké. Během několika následujících měsíců se Vaše sny mohou splnit.

Více informací
Jarda Chalupský
Jarda Chalupský
Vizionář, podnikatel a expert na řízení kvality six sigma.

Z malého jihočeského městečka se jako první Čech dostal do prestižní organizace interního auditu General Electric v USA, kde pracoval pro legendárního Jacka Welche na projektech zlepšování byznys procesů a zavádění změny. Následně si založil vlastní konzultingovou společnost, aby mohl získané know-how předávat také šikovným firmám v Čechách a na Slovensku. V současnosti rozvíjí své dvě úspěšné milionové firmy a detailní návod, jak spolehlivě na to, předává dalším.

Komentáře