Po ránu jsem si přečetl pár příspěvků na téma Lidl dává nástupní plat 28tis Kč hrubého. Následovaly pochopitelné reakce blogerů z řad učitelů, kteří spílali systému, že je neumí ohodnotit.
Jak to tedy je a co je potřeba si uvědomit?
Tento tah ze strany Lidlu, je doufám opřen o průzkum a dobře vědí, co dělají, protože konsekvence nemusí být dobré.
Pokud jsou ostatní řetězce slabé a budou reagovat těžkopádně, nebo spíš vůbec, jako třeba je to v benzinových pumpách OMV, Benzina atp., pak se jim povede byznysový šťouch a konkurenti budou zcela bez pokladních. Upřímně si však myslím, že by přešli i za méně peněz.
Jestli však konkurenti nebudou žádná ořezávátka, Lidl se chytí do čítankové ekonomické pasti, která je studentům vykládána na příkladu diváka na tribuně. Když si tento divák totiž na té tribuně stoupne, tak získá oproti ostatním určitý prospěch. Bude lépe vidět. A někoho dokonce poškodí. Ty za ním pak již nevidí nic. Když to ale udělají všichni, nevydělá na tom nikdo. Ba co víc, budou na tom celkově hůře všichni. Budou zase všichni vidět na hřiště stejně, jako viděli před tím, když seděli, ale bohužel nyní musí stát.
Pokud tedy ostatní dorovnají (navýšení nepotřebují, ta elasticita reakce pokladních není asi tak velká, když musí nabízet tak razantní lákadlo), bude rozložení pokladních stejné jako nyní. Jen budou všichni daleko víc finančně krvácet a akcionářům, tedy těm, co dali řetězcům své peníze, aby je zhodnocovaly, bude horko a pak následně bude horko v boardech, které to rozhodly.
Nyní tedy ti učitelé, budoucí pokladní…
Představa, že vystuduji a stát se o mne pak královsky postará je sice hezká, ale daleko od pravdy. Je jedno přísloví: „Hledáš-li pomocnou ruku, nejspolehlivěji ji najdeš na konci své paže.“ Jinými slovy, nikdo se o nikoho nepostará. Každý si bude jen hasit požár na své židli. Reálně uvažující člověk ví, že se musí především postarat sám. A než vytvářet nějaké nepřátelské prostředí jako např. odbory a nějak si něco vynucovat, je průchodnější lepší věc. Doplnit si kvalifikaci a vidění světa o základy ekonomie a především pak o marketing. Rozumět jevům, vědět, co bude následovat a jak se podle toho zařídit pro jistější budoucnost.
Ekonomické zákonitosti fungují stejně spolehlivě jako fyzikální. Pokud je učitel dobrý, než jít mrhat svou kvalifikací na monotónní činnosti manipulanta, měl by zapřemýšlet, jak lépe prodat svou práci. Jak ji lépe nabídnout, zabalit. A vůbec, komu svůj um nabízet? Kdo je jeho zákazník? Dobře platící zákazník? S kým se mu bude dobře pracovat?
V této souvislosti zmíním ještě tu přetřásanou inkluzi, kterou se státní školství střílí ne do nohy, ale možná už i rovnou do hlavy. Za inkluzi mohou být dobří učitelé státu vděčni. Vygeneruje jim to obrovskou poptávku po soukromém vzdělávání. Co učitel bude učit děti v inkluzní třídě týden, naučí soukromě „ jeden na jednoho“ za den. Vždy budou existovat rodiče, kteří za to rádi slušně zaplatí, když bude dítě umět číst, psát, počítat a nějaký ten jazyk k tomu. Navíc, když ho to bude bavit a učení pro něj bude zábava.
Kdo tvrdí, že se na edukaci nedá zbohatnout, pak věřte, že znám kolegy, kteří s dobrým marketingem a díky technologiím umí prodat své znalosti za miliony ročně. A často to nejsou ani vystudovaní pedagogové. Stačí chtít a vědět, jak na to. Případně si nechat poradit.
Bude to ale tyto nové pedagogy- pokladní bavit? Bude je to za 28tis naplňovat?
Maslowova hierarchie potřeb říká, že ne. Už proto, že jsou vzdělaní. Proto na kasách učitele moc neočekávám. Jde jen o populismus.
No a jsme u stávajících pokladních… Pokud snad jásají, opět jim chybí ten ekonomický pohled do budoucnosti křišťálové koule. Pokud se Lidlu povede, co zamýšlí, kasy budou plné vysokoškoláků, nebo spíš středoškoláků s maturitou a ti vytlačí stávající profily pokladních.
Jednoduše. Pokud si mohou vybrat pracanta s vyšší kvalifikací, který má potenciál, že mi občas i něco vymyslí ke zlepšení pro zákazníka, nedej Bože bude mluvit německy či anglicky s nakupujícími turisty, vezmu si za ty peníze jeho. Vyšší kvalifikace vytlačí tu nižší, která ale bude hůře hledat jiné uplatnění. Bude potřeba se o ně postarat ze státního. Tak jako o ty vysokoškoláky, až přijde recese a nastoupí „downsizing“.
Ale pozor, ty základy pro vyplácení podpory už pro nás všechny budou daleko vyšší! Němec zvýší, Češi pak zaplatí ze svého rozpočtu.
Osobně tomu moc nerozumím a obávám se, že za těmito tahy jsou spíš jiné, než ekonomické důvody. V počtech to totiž moc nevychází. Pokud německého majitele stojí jeden český pokladní cca 500tis ročně, což je při 230ti pobočkách s 5ti kasami někde mezi 500-1000 miliony ročně, určitě existuje i manažersky zajímavější , méně nákladné řešení s méně problémy. Tím se dostáváme k automatizaci, digitalizaci a robotizaci monotónních procesů. Ale to je zase jiná story.
Za mne, ať ruce nahrazují stroje a stroje nechť jsou řízeny mozky. Ať jogurty markuje automat, učitelé a vysokoškoláci, ať vydrží, zamyslí se, řeknou si o pomoc a najdou svůj segment, kde najdou uplatnění v tom, co je baví.
Že to nejde?!
Víte, kolik je ve školách učitelů tělocviku? A kolik je fitcenter, posiloven, gymů, kondičních trenérů atd?
Prostě měli kuráž a nečekali, že se o ně někdo královsky postará. Zní to tvrdě, ale je to fakt.
Chtěli byste mít svojí vlastní dobře fungující firmu? Nebo firmu již máte, ale je to spíš takové svobodnější a výnosnější chození do práce? Nyní máte možnost Vaše sny uskutečnit a navíc je posunout úplně na jiný level. Zařadit se do první ligy podnikání. Začít hned od začátku dělat správné věci správným způsobem. Vytvořit si pevné pilíře svého budoucího impéria, na kterých následně vystavíte dobře fungující promazaný stroj na spokojené zákazníky, rostoucí zisky a více času pro sebe a své blízké. Během několika následujících měsíců se Vaše sny mohou splnit.
Z malého jihočeského městečka se jako první Čech dostal do prestižní organizace interního auditu General Electric v USA, kde pracoval pro legendárního Jacka Welche na projektech zlepšování byznys procesů a zavádění změny. Následně si založil vlastní konzultingovou společnost, aby mohl získané know-how předávat také šikovným firmám v Čechách a na Slovensku. V současnosti rozvíjí své dvě úspěšné milionové firmy a detailní návod, jak spolehlivě na to, předává dalším.