RADY, TIPY, NÁVODY PRO ÚSPĚCH V PODNIKÁNÍ

Co tvoří úspěšnou značku?

Na blogu jsme si již říkali, že značka je důležitější než samotná právní forma a jméno firmy. Jak ale vybudovat značku s dobrým renomé? Z čeho se skládá? Co tvoří to magnetično a fluidum okolo?

Většinu asi hned napadne, že je to image. Tedy jak se značka prezentuje navenek a jak je vnímána okolím. Ano, patří sem věci jako logo, firemní barvy, logotyp, vzhled provozovny, oblečení, design webu, grafická podoba sociální komunikace atp.

Co je ale důležitější, je to, že dobrá značka musí mít poutavý příběh. Šuškandu, což je krásné české slovo pro anglický termín mouth-to-mouth marketing. Musí mít náboj, emoce, šťávu a schopnost ty příběhy doplňovat, vytvářet a nabalovat.

Samozřejmě ty příběhy, které chceme, aby lidé o nás vyprávěli a šířili dále.

Čím „nakažlivější“ příběh, tím se rychleji a více do populace šíří povědomí o naší firmě.

Dobrá značka nám pomáhá naplnit základní 4 předpoklady úspěšnosti  našeho podnikání :  Vědět – Věřit – Svěřit – Doporučit.

Vědět – abychom měli vůbec šanci předvést svoje konkurenční výhody a zaujmout zákazníka, musí o nás především vědět. Musí o nás mít nějaké povědomí. Kde jsme, kde nás najde, jak nás kontaktuje, kam si nás má zařadit, s čím umíme pomoci, kdo jsme, zda jsou při vyslovení názvu naší značky u potenciálního zákazníka jeho první myšlenky spojeny s pozitivním, neutrálním či negativním dojmem.

Věřit – to je další krok na cestě zákazníka. Je fajn, že o nás všichni vědí, čehož se dá dosáhnout různými způsoby, ale pokladna bude prázdná, když si nezískáme důvěru. Když nedokážeme zvítězit v tom každodenní korunovém hlasování zákazníků. Když neumíme správně uchopit zákazníkovu potřebu a očekávání, a nebo neumíme jednoduše vysvětlit, že to umíme a jak se o něj postaráme.

Svěřit – pokud se nám povede dát zákazníkovi pádné argumenty, že se o něj postaráme nejlépe ze všech a podaří se nám ukázat, že nejlépe ze všech naplníme jeho CTQ (Critical-To-Quality = klíčový nástroj moderního řízení kvality, který rozebírám v ebooku Vaše Milionová Firma), pak nám své starosti a přání jistě svěří, abychom se o ně postarali výměnou za peníze. To funguje stejně bezpečně jako fyzikální zákony.

Doporučit – svěřenou důvěru nesmíme zklamat a opravdu musíme zcela naplnit očekávání zákazníka, a jít i malinko nad rámec, aby odcházel se skvělým zážitkem. Jde nám totiž o jedno. Aby zákazník vyprávěl o tom, co zažil, ne o tom, co zaplatil. Pokud hodnota, kterou mu dodáme, bude vyšší, než cena, kterou za naší službu zaplatí, pak nás bude doporučovat dál. Zejména své rodině, známým a blízkým.

A jak bystrému čtenáři jistě docvaklo, to nezajistí krásný web a honosné logo, ale především kvalita nastavených procesů, pravidel a postupů s notnou dávkou flexibility.

Úspěšné firmy umí kolem sebe vytvářet ekosystém, symbiózu, komunitu, která podporuje jeden druhého, sdílí dobré zážitky s Vaší firmou. Čím více se na Vás mohou lidé spolehnout, tím větší odpovědnost přebíráte a můžete se starat o více a větší potřeby Vašich zákazníků, kteří je vždy svěří Vám.

Určitě jste slyšeli to již vyčáchnuté a laciné: „ Když něco, tak někdo… Když barvy, tak Barvínek atp.“ To vyjadřuje podstatu, o co nám se značkou jde. Co by ta nálepka měla přinášet. Okamžité povědomí a neuronové spojení ve Vaší mysli, že když se vyskytne potřeba, která spadá do Vaší branže, musí zákazníkovi hned jako synonymum řešení naběhnout podprahově Vaše firma, Vaše značka.

Je to snaha o takový podnikatelský Pavlovův efekt. A některým se to daří bravurně. Zmíním pár úspěšných značek… Apple a jeho fronty na nový model, McDonalds a jistota naplnění žaludku ve standardním prostředí a očekávaným způsobem kdekoli na světě, bez většího rizika, Nike a jeho výzkum za účelem usnadnění pohybu a sportování, Starbucks s kvalitou kávy a prostředí, Levi Jeans, Škoda auto, AAA Auto s obrovskou nabídkou nejrůznějších vozů, která nechá málokterého řidiče chladným, když projíždí kolem, Zdeněk Pohlreich, to je značka sama o sobě atd.

Když si to shrneme v pár bodech, tak kvalitní a úspěšnou značku tvoří:

  1. Kvalita a kreativita naplnění zákazníkova očekávání (CTQ)
  2. Spolehlivost procesů, postupů, pravidel a způsob řešení nestandardů
  3. Příběhy, které si zákazníci po kontaktu s Vámi vyprávějí.
  4. Vizuální a grafický dojem, který se vrývá do perceptorů a nervové soustavy zákazníka jako Vaše image
  5. Zážitek a atmosféra

To je pět ingrediencí, ze kterých se vaří značka – lepidlo na zákazníky.

Je na Vás, jak si s tím poradíte a co dobrého jim uvaříte. Zda Vás budou denně vyhledávat, nebo o Vás roky nezavadí.

Jak Vy to vnímáte? Působí na Vás značky? Kterou věc NEkupujete stále od stejné značky a je Vám úplně jedno, od koho jí máte?

Vybudujte si také úspěšnou firmu, která vás bude bavit a vydělávat více peněz, než potřebujete.

Chtěli byste mít svojí vlastní dobře fungující firmu? Nebo firmu již máte, ale je to spíš takové svobodnější a výnosnější chození do práce? Nyní máte možnost Vaše sny uskutečnit a navíc je posunout úplně na jiný level. Zařadit se do první ligy podnikání. Začít hned od začátku dělat správné věci správným způsobem. Vytvořit si pevné pilíře svého budoucího impéria, na kterých následně vystavíte dobře fungující promazaný stroj na spokojené zákazníky, rostoucí zisky a více času pro sebe a své blízké. Během několika následujících měsíců se Vaše sny mohou splnit.

Více informací
Jarda Chalupský
Jarda Chalupský
Vizionář, podnikatel a expert na řízení kvality six sigma.

Z malého jihočeského městečka se jako první Čech dostal do prestižní organizace interního auditu General Electric v USA, kde pracoval pro legendárního Jacka Welche na projektech zlepšování byznys procesů a zavádění změny. Následně si založil vlastní konzultingovou společnost, aby mohl získané know-how předávat také šikovným firmám v Čechách a na Slovensku. V současnosti rozvíjí své dvě úspěšné milionové firmy a detailní návod, jak spolehlivě na to, předává dalším.

Komentáře